Rakentaminen on kuin joukkueurheilua, mutta yhdellä erolla: turvallisuuden nimissä jokainen saa puhaltaa pilliin

Tällä viikolla vietetään kahdeksatta kertaa rakennusalan yhteistä turvallisuusviikkoa. Vaikka hyvää kehitystä on tapahtunut, turvallisuutta pitää viedä yhdessä voimalla eteenpäin.

”RT:n jäsenille tehtävä tapaturmakysely osoittaa, että sen kaikilla toimialoilla tapaturmia on saatu painettua pitkällä aikavälillä tasaisesti alaspäin. Jäsenyritykset ovat puolittaneet tapaturmansa runsaassa kymmenessä vuodessa. Tänä vuonna etenkin alalla sattuneet vakavat työtapaturmat saavat kuitenkin kysymään, miten turvallisuutta edistetään jatkossa Nolla tapaturmaa -tavoitteen mukaisesti”, Rakennusteollisuus RT:n hallituksen puheenjohtaja Mika Soini pohtii.

Rakennustyömaalla työskentelee samanaikaisesti monia erikoistuneita tiimejä. Työ on liikkuvaa, fyysistä ja työympäristö muuttuu jatkuvasti. Tämä asettaa turvallisuuden riman poikkeuksellisen korkealle. Näin haastavassa työympäristössä asiat edistyvät Soinin mukaan vain, jos kaikki sitoutuvat mukaan.

”Rakentaminen muistuttaa tiimeineen joukkuepelaamista. Pelikuvioiden pitää olla kunnossa ennen jokaista ottelua. Ennen uuden työmaan alkua tulee arvioida vaarat ja haitat sekä kehittää niihin ratkaisuja, jotta kaikki joukkueessa voivat työskennellä turvallisesti ja sujuvasti”, hän painottaa.

Osaava ja motivoinut perehdyttäjä on avainpelaaja

Haastavassa työympäristössä hyvä työmaaperehdytys on ratkaisijan asemassa, kun turvallisuutta halutaan parantaa. Rakennusteollisuus RT:ssä on käynnissä hanke perehdytyksen arvostuksen nostamiseksi. Parempi perehdyttäjä -koulutus on suunnattu aloittaville työturvallisuusperehdyttäjille ja niille, jotka jo perehdyttävät, mutta haluavat parantaa perehdyttämisensä vaikuttavuutta.

”Perehdyttäminen ei ole kenen tahansa sivubisneksenä hoidettava homma. Se vaatii laaja-alaista tietämystä työmaan käytännöistä, työturvallisuudesta ja tarvittavista dokumenteista. Tarvitaan myös sosiaalisia taitoja, kykyä esittää oleelliset asiat selkeästi ja herättää keskustelua. Jos perehdyttäjän motivaatio on kohdallaan ja hän pitää työstään, se heijastuu suoraan perehdytettäväänkin”, Hartelan työturvallisuuspäällikkö Sirpa Ek toteaa.

Uskallatko puhaltaa pelin poikki?

Turvallisuusviikon tunnuslause ”Viisaat kypärät yhteen” muistuttaa, että jokaisen tulisi omaehtoisesti valita turvallinen tapa työntekoon ja auttaa myös muita toimimaan turvallisesti.

”Urheilussa vain tuomarilla on oikeus puhaltaa pilliin, mutta työmaalla se on jokaisen velvollisuus. On sitten kyse vaaratilanteesta työmaalla tai havaitusta turvallisuuspuutteesta, jokaisen pitää tietää velvollisuutensa ja olla tarvittaessa riittävän rohkea puhaltaakseen pelin poikki ja ottamaan aikalisän”, Mika Soini tiivistää.

Katso myös:

Lisätiedot: