Kuljetusten toimitusvarmuus on merkittävä elinkeinoelämän kilpailutekijä. Toimitusvarmuuden tärkeä osatekijä on liikenneinfrastruktuurin eli teiden, ratojen ja terminaalien palvelutaso kaikkina vuodenaikoina ja kaikilla keleillä.
Kehittämällä toimintavarmuutta voidaan vaikuttaa myös logistiikan kustannuksiin, jotka ovat Suomessa monia muita maita korkeammat: yli 34 miljardia euroa vuodessa, keskimäärin noin 14 prosenttia yritysten liikevaihdosta.
Tarve pitkäjänteiselle liikennepolitiikalle
Kasvu- ja kilpailukykynäkökulman tärkeydestä huolimatta liikennejärjestelmän ylläpitoon käytetyt julkisen sektorin panostukset eivät ole pysyneet liikenteen ja liiketoiminnan kasvun kyydissä. Suomesta on puuttunut pitkäjänteinen liikennepolitiikka.
Pitkäjänteinen liikennepolitiikka lisää liiketoimintaympäristön ennustettavuutta, vakautta ja tehokkuutta sekä yritysten kasvumahdollisuuksia. Se parantaa myös liikenneturvallisuutta ja henkilöliikenteen sujuvuutta.
Pitkäjänteisyyden tueksi tulee kehittää aktiivisesti uusia rahoitusmalleja. Investointien aikaistamiseen ja rahoituksen jaksottamiseen on käytetty onnistuneesti elinkaari- tai jälkirahoitusmallia. Tarvitaan myös malleja, joissa valtion ja yksityisen sektorin erilliset ja yhteiset rahoitusjärjestelyt tulevat mahdollisiksi ja kiinnostaviksi.
Kiviainekset rakentamisen perustana
Koska Suomessa etäisyydet ovat suuret ja maa routii, kuluu talojen, teiden ja ratojen rakentamiseen ja kunnossapitoon paljon kiviaineksia. Infrarakentajat tuottavat ja myyvät näitä kaikessa rakentamisessa välttämättömiä tarveaineita: hiekkaa, soraa ja kalliomurskeita.
Suomalaiset kuluttavat paljon kiveä, rekkalastillisen per asukas vuodessa. Jotta kiviainekset saataisiin käyttöön mahdollisimman häiriöttömästi ja niitä voitaisiin hyödyntää tehokkaasti sekä kierrättää, on maa-ainesten oton lupaprosesseja yksinkertaistettava ja kierrätyksen esteet poistettava.
RT:n kanta
|