INFRA Pohjoinen jakoi kaksi kannustuspalkintoa hyvästä koulumenestyksestä

INFRA Pohjoinen palkitsi Ville Määtän ja Aleksi Pulkkisen hyvästä koulumenestyksestä. Palkitut kiittelevät infra-alan monipuolisuutta ja toivovat työnantajilta vastuullista ja kannustavaa työilmapiiriä sekä hiljaisen tiedon siirtämistä nuoremmalle työntekijäpolvelle. Lämpimät onnittelut palkituille!

Mitä kysyimme palkinnon saajilta?

• Ikä, koulutus, työpaikka, harrastukset
  • Kuinka tulit valinneeksi juuri infra-alan?
  • Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?
  • Millaisia terveisiä lähetät työnantajille?

Ville Määttä

• ”Olen 27-vuotias rakennus- ja yhdyskuntatekniikan insinööri Oulun ammattikorkeakoulusta. Tällä hetkellä olen töissä GRK Infra Oy:llä työnjohtajana. Menin ensin viime toukokuussa kesätöihin ja syksyllä valmistuttuani sain vakituisen paikan. Vapaa-ajalla harrastan erilaisia mailapelejä kuten jääkiekkoa ja tennistä. Lisäksi perhokalastus on tärkeä harrastus.”
  • ”Minua on aina kiinnostanut infra-ala. Jokin siinä on aina kiehtonut. Olin ensimmäisessä kesätyössä yli 10 vuotta sitten Kuhmon kaupungilla kunnallistekniikan työntekijänä. Lisäksi plussaa ovat hyvät työllisyysnäkymät ja infra-alan monipuolisuus. On myös mahdollista olla melko merkittävissä projekteissa mukana ja saada jotain näkyvää aikaiseksi. Ei ole mitään tiettyä yhtä seikkaa vaan kokonaisuus on monipuolinen ja hyvä.”
  • ”Tarkoituksena olisi tulevaisuudessa kehittää omaa ammattitaitoa, oppia uutta ja kehittyä omassa hommassa. Myöhemmin voisi opiskella vielä ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon.”
  • ”Kannattaa antaa nuorille rohkeasti vastuuta ja luoda oppimiselle ja kehittymiselle hyvä ilmapiiri. Nuoreen täytyy luottaa. GRK on ollut tässäkin suhteessa todella hyvä työnantaja. Olen hyvin tyytyväinen. GRK:llä on tosi monipuolisesti päässyt tekemään hommia ja yhtiössä on positiivinen ilmapiiri oppimiselle.”

Aleksi Pulkkinen

• ”Ikää minulle on kertynyt 25 vuotta. Koulutuksena on talonrakennuksen perustutkinto ammattikoulusta ja vuoden 2021 joulukuussa valmistuin rakennusmestariksi Oulun ammattikorkeakoulusta. Ammattikoulun pohjaltakin on mahdollista opiskella ammattikorkeakoulussa ja pärjätä siellä hyvin. Uskoisin, että juuri tätä asiaa moni pelkän ammattikoulun käynyt miettii. Työskentelen NRC Group Finland Oy:ssä ratarakentamisen yksikön työmaamestarina. Aloitin työt yrityksessä huhtikuussa 2021 teknisenä harjoittelijana ja kesän jälkeen yrityksestä tarjottiin vakituista työmaamestarin työtehtävää, jonka otin mielelläni vastaan. Vapaa-aika kuluu suurimmalta osin metsästyksen ja siihen liittyvien asioiden parissa.”
  • ”Työskentelin ammattikoulun jälkeen talopuolella kirvesmiehen tehtävissä ja jossain välissä infra-ala alkoi houkuttelemaan sen monipuolisten uramahdollisuuksien ja hyvien työllistymismahdollisuuksien perusteella. Lopullinen sinetti infra-alan valinnalle tuli amk-tutkintoa suorittaessa sekä ensimmäisessä työnjohtoharjoittelussa, jonka suoritin Kemissä Elijärven kaivoksella.”
  • ”Tulevaisuuden suhteen olen avoimin mielin, mielestäni mitään mahdollisuuksia varsinkaan työrintamalla ei kannata pois sulkea työuran alkuvaiheessa. Seuraava isompi haave siviilielämän puolella on oman talon rakentaminen.”
  • ”Rakennusalalla on paljon niin sanottuja vanhan koulukunnan työntekijöitä niin toimihenkilöinä kuin asentajinakin. Tällä koulukunnalla on paljon hiljaista tietoa, jota ei opita mistään lukemalla. Nuoria pitäisi mielestäni laittaa nykyistä enemmän vanhempien oppiin ennen heidän eläköitymistään, jottei jokaisen uuden sukupolven rakennusalalla tarvitse kompastua samaan kynnykseen, mihin edellinen sukupolvi on jo kertaalleen kompastunut. Näin saadaan meistä nuoristakin tulevaisuuden huippuosaajia.”