Hallituksen on peruttava liikenteen rahoituksen leikkaus

INFRA, JHL Raideammattilaiset, MTK, SAK, Rakennusliitto, Suomen Tieyhdistys ja Suomen Yrittäjät kantavat huolta Suomen liikenneverkoston kunnosta ja korjausvelan kasvusta. Järjestöt katsovat, että hallituksen tulee perua liikenteen rahoituksen 110 miljoonan euron leikkaus kevään kehysriihessä.

Liikenteen rahoituksen leikkaaminen nopeuttaisi entisestään Suomen tiestön ja rataverkon rapautumista. Maantie- ja rautatieverkon korjausvelka on kasvanut viime vuosina Sipilän ja Marinin hallitusten väylänpidon lisäpanostuksista huolimatta viidessä vuodessa 2,5 miljardista lähemmäs kolmeen miljardiin euroon. Väyläviraston ennusteen mukaan kasvu jatkuu. Korjausvelalla tarkoitetaan rahasummaa, joka tarvittaisiin väylien saattamiseksi nykytarpeita vastaavaan hyvään kuntoon.

– Suomi tarvitsee huoltovarmuusinvestointeja. Kuljetusten ja logistiikan toimintavarmuus ja sujuvuus kotimaassa on elinkeinoelämälle ja yhteiskunnalle yhä kriittisempää, kun maailmanlaajuiset toimitusketjut ovat häiriintyneet Ukrainan sodan ja koronapandemian vuoksi, toteavat järjestöt.

Leikkauksen sijaan hallituksen tulisi päinvastoin sitoutua kaikkien eduskuntapuolueiden viime vuonna sopimaan perusväylänpidon 100 miljoonan euron tasokorotukseen.

– Kustannustason kohoamisen vuoksi rata- ja tiekilometrejä kyetään korjaamaan nykyrahoituksella entistä vähemmän. Kuluvan vuoden luminen ja kostea talvi tulee rapauttamaan liikenneverkkoa tänä vuonna erityisen paljon, järjestöistä sanotaan.

– Liikenneverkon korjausinvestointien lykkääminen johtaa myöhemmin monta kertaa kalliimpiin kertainvestointitarpeisiin, mikä ei ole pitkäjänteistä talouspolitiikkaa. Jatkuessaan liikenneverkon rahoitusvaje johtaa merkittäviin palvelutaso- ja liikenneturvallisuusongelmiin, järjestöt sanovat.

Mistä on kyse?

Parlamentaarinen liikenneryhmä Liikenne12 esitti viime vuoden keväällä 100 miljoonan euron tasokorotusta perusväylänpidon rahoitukseen vuoden 2025 alusta. Sen sijaan hallitus leikkasi liikenteen rahoitusta 110 miljoonalla eurolla. Päätökseen on luvattu palata tänä vuonna huhtikuussa pidettävässä hallituksen kehysriihessä, jossa päätetään valtion lähivuosien määrärahoista.

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma vuosille 2021–2032

Hallituksen linjaukset puoliväli- ja kehysriihessä

Korjausvelan kehitys ja ennuste Väyläviraston mukaan

Väyläviraston ennuste korjausvelan kehityksestä sisältää 100 miljoonan euron tasokorotuksen perusväylänpitoon vuoden 2025 alusta ja rahoituksen sitomisen indeksiin.   

Lisätietoja:

Paavo Syrjö, toimitusjohtaja
INFRA ry, +358 40 560 1803, paavo.syrjo@infra.fi

Muut järjestöt: 

  • Teppo Järnstedt, puheenjohtaja | JHL Raideammattilaiset
  • Markus Lassheikki, vt. Elinvoimajohtaja, kehitysjohtaja | MTK
  • Matti Harjuniemi, puheenjohtaja | Rakennusliitto
  • Niko Pankka, veropoliittinen asiantuntija | SAK
  • Nina Raitanen, toimitusjohtaja | Suomen Tieyhdistys ry
  • Emma-Stina Vehmanen, liikennepoliittinen asiantuntija | Suomen Yrittäjät ry

 

Mobiilivalikko – voit sulkea valikon ESC-näppäimellä