Nimitysuutisia INFRAlla

INFRA Uusimaa ry:n toiminnanjohtajana aloittaa 1. syyskuuta YTM Panu Tuominen, 39. Panun edeltäjä, varatuomari Mikaela Aaltonen siirtyy samalla INFRAn lakitiimiin. Syksy tuo muutakin uutta: johtaja Heikki Jämsä jää eläkkeelle, samoin lakiasiainpäällikkö Kimmo Laukkanen.

Teksti: Anu Ginström Panun kuva: Rateko

PANU Tuominen vastaa jatkossa INFRA Uusimaan jäsenyritysten edunvalvonnasta ja jäsenpalveluista sekä jäsenviestinnästä ja -markkinoinnista osana INFRA ry:tä ja Rakennusteollisuus RT ry:tä.

INFRA Uudenmaan aiempi luotsi Mikaela Aaltonen siirtyy vahvistamaan INFRAn lakipalveluja. Jos jäsen sai aiemmin lakiavun vaivattomasti, on se jatkossa vieläkin helpompaa: koska lakitiimistä samanaikaisesti eläkkeelle jäävä varatuomari Kimmo Laukkanen teki lyhennettyä työpäivää, lakitiimin kokonaisvahvuus kasvaa parillakymmenellä prosentilla.

Tänä syksynä eläkkeelle jää myös liiton elinkeinopolitiikkaa ja asfalttialaa koskevia linjauksia muovannut johtaja, TkT Heikki Jämsä. Heikin tehtävissä jatkaa johtaja Juha Laurila, joka edelleen vastaa INFRA-tiimissä myös kierrätys- ja ympäristöasioista.

UUSMAALAISET jäsenet saavat palvelukseensa henkilön, jolla on perehtyneisyyttä eritoten alan koulutuksiin ja vetovoiman kasvattamiseen.

Viimeksi Panu Tuominen toimi koulutuskoordinaattorina ja tuotepäällikkönä Rakennusteollisuuden Koulutuskeskus RATEKOssa ja tätä ennen kolme vuotta Maarakennusalan neuvottelukunta MANK ry:ssä muun muassa Nuoria Infratöihin -projektissa.

”Sieltä se lukkarinrakkaus infra-alaa kohti alkoi”, Panu tunnustaa. Panulla on myös ammatillisen opettajan pedagoginen pätevyys sekä näyttötutkintomestarin paperit. Ala kiehtoo monelta kantilta.

”Infrarakentamisessa kiinnostaa sen merkittävyys koko yhteiskunnan toimivuuden kannalta, oli kyse sitten pyörätien pätkästä tai moottoritien liittymästä. Kahden alle kouluikäisen isänä myös isot ja pienemmät koneet kiinnostavat ja faija-pisteitä saa, jos niistä jotain ymmärtääkin.”

MIHIN asioihin uusi toiminnanjohtaja aikoo ensimmäisenä tehtävässään tarrata?

”Odotan hyvää yhteistyötä ja mielenkiintoisia työtehtäviä ennen kaikkea jäsenyritysten mutta myös muiden sidosryhmien kanssa. Pyrin kirkastamaan jäsenistölle INFRAn ja INFRA Uudenmaan jäsenyyden hyötyjä ja vaikuttamismahdollisuuksia. Uskon yhteiseen tekemiseen ja siihen, että esimerkiksi näkyvyyttä lisäämällä voidaan saada myös uusia osaajia helpommin alalle.”

Koulutukseen liittyvät asiat ovat lähellä Panun sydäntä, oli sitten kyse maarakennuksen perusopinnoista ammattioppilaitoksessa tai geotekniikasta Aalto-yliopistossa.

”Kiteytettynä voi silti sanoa, että kaikkea sitä pyrin tekemään, mikä edistää jäsenyritysten entistä parempia toimintaedellytyksiä lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.”

TOIVOTAMME Panulle ja Mikaelalle hyvää virettä ja antoisia hetkiä uusien tehtävien parissa. Heikille ja Kimmolle lämmin kiitos pitkästä ja ansiokkaasta työrupeamasta & aktiivisia eläkepäiviä!

Kuka Panu?
”Asun Helsingissä Vartiokylässä. Työmatka taittuu mieluiten pyörällä. Muita harrastuksia ovat jalkapallo (junnufutis, oma höntsä ja valioliiga), liikunta, veneily, mökkeily ja lukeminen. Perheeseen kuuluvat vaimo sekä 2- ja 6-vuotiaat pojat.”

Mistä tavoitat?
Panun työpiste on Eteläranta 10:ssä ja puhelinnumero 044 595 6617. Mikaela Aaltosta voivat lakiasioissa tavoitella jatkossa kaikki INFRAn jäsenet numerosta 040 513 0459. Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@infra.fi.