INFRA Pohjanmaan jäsenyrittäjä, Wasa Dredging Oy Ltd, on kehittynyt parissa vuosikymmenessä pienestä paikallisesta yrityksestä kansainväliseksi toimijaksi.
Hallitusohjelmassa on lupaavia avauksia Suomen huoltovarmuuden, turvallisuuden ja kilpailukyvyn konkreettiseksi parantamiseksi infraa kehittämällä. Jotta kaavaillut infrahankkeet käynnistyisivät tällä hallituskaudella, aloittamispäätökset on kuitenkin tehtävä heti tänä syksynä, INFRA ry muistuttaa.
Hallitus on linjannut edistävänsä kevyttä liikennettä. ”Tavoite on tärkeä, mutta se ei toteudu vain ohjelmatekstejä laatimalla ja kansanvalistustyöllä. Tarvitaan myös konkretiaa: toimivat väylät ja välineet”, INFRA ry:n Nina Raitanen sanoo. Kävely- ja pyöräilyinfran rakentamis- ja korjauskustannukset on ennakoitava realistisesti jo syksyn budjettineuvotteluissa.
INFRAn jäsenyrittäjän Varpaisjärven Maansiirto ja Vesitekniikka Oy:n toimitusjohtaja Ari Huusko tietää, että inhimilliset arvot ovat tärkeitä myös liiketoiminnassa. ”VMSV on siitä oiva esimerkki”, painottaa Ari.
Investointiohjelma ei INFRAn näkemyksen mukaan kokonaisuutena kykene vastaamaan niihin tavoitteisiin, jotka Liikenne 12 -ohjelmassa on määritelty (saavutettavuus, kestävyys, tehokkuus). Tämä johtuu investointiohjelmaan liittyvistä reunaehdoista, joista keskeisin on käytettävissä oleva määrärahataso.
INFRA ja Rakennusteollisuus RT nostavat esiin vesihuollon verkostojen kunnon ja erittäin mittavan saneeraustarpeen. Tarkempi ja yksityiskohtaisempi tieto vesihuoltoverkoston kunnosta mahdollistaisi alalla toimivien urakoitsijoiden vastata paremmin markkinakysyntään allokoimalla resurssejaan ja kehittämällä omaa osaamistaan erilaisissa saneerausmenetelmissä.
Suomen ulkoisen ja sisäisen saavutettavuuden varmistamiseksi tarvitsemme investointeja nykyisten väylien palvelutason nostamiseksi. Riittävän rahoituksen varaaminen elinkeinoelämän tarvetta vastaaviin kehittämisinvestointeihin on nykyisen kehys-/budjettimenettelyn kautta käytännössä mahdotonta. Tästä syystä tarvitsemme liikennepolitiikkaan ja väyläinvestointien rahoittamiseen järjestelmätason muutoksen.
Rakennusteollisuus RT ja INFRA esittävät, että esitystä muutettaisiin siten, että
tukiprosentteja nostetaan sekä polttoaine- että polttoöljytuen osalta 8,5 prosenttiin ja työkoneyrityksiä koskeva tuki tulisi laajentaa koskemaan kevyen polttoöljyn lisäksi dieseliä silloin, kun yritys joutuu käyttämään sitä työkoneissa lainsäädännön edellyt-tämänä tai sen vuoksi, että kevyttä polttoöljyä ei ole jakelupisteiden vähäisyyden vuoksi saatavilla.