Systemaattinen kehitystyö sekä turvallisuushavaintoihin panostaminen toivat turvallisimman työmaan palkinnon

Rakennustyömaiden välinen työturvallisuuskilpailu viime vuoden turvallisimmasta työmaasta Varsinais-Suomen alueella on ratkennut. Valtakunnallisesti rakentavien sarjan voitti Peab Oy:n Turun yksikkö. Paikallisesti rakentavien sarjan voitti TKU-Rakennus Oy.

Peab Oy:n Turun yksikön yksikönjohtaja Marika Siirto iloitsee työmaan henkilöstön kanssa voitosta:

”Olemme syystäkin ylpeitä voitosta. Olemme systemaattisesti kehittäneet työturvallisuutta alueellamme ja on hienoa, että se on myös huomattu. Palkinto on osoitus työmaan aktiivisesta asenteesta turvallisuustyössä. Työmaalla on erittäin hyvä yhteishenki ja se näkyy asenteissa hyvään työmaan siisteyteen, työturvallisuuteen ja asioista yhteisesti huolehtimiseen.”

”Peabilla työturvallisuus on otettu tosissaan osana työtä ja se näkyy meillä myös hyvänä työturvallisuustasona työmailla. Meidän yhteinen tavoitteemme on nollata työtapaturmiemme määrä, jotta jokainen pääsisi työpäivän jälkeen terveenä kotiin. Ennakointiin kuuluu myös turvallisuushavaintojen tekeminen ja tähän kannustamme henkilöstöä vahvasti. Se on yksi tehokas tapa vähentää onnettomuuksia. Yksikössämme Ruotumestarintie 1 työmaa on tehnyt eniten turvallisuushavaintoja ja se näkyy hyvänä turvallisuustilanteena. Olemme yhteisesti huomanneet, että turvallisuusasioiden huomioimisella on mittava positiivinen vaikutus.”

”Voitto kilpailussa on iso kiitos koko henkilöstöllemme hyvin tehdystä turvallisuustyöstä. Tätä työtä haluamme jatkaa ja kehittää tulevaisuudessakin”, Marika Siirto toteaa.

On osoittautunut, että yrityksissä, jotka osallistuvat turvallisuuskilpailuihin, sattuu yleisesti ottaen muita vähemmän työtapaturmia. Turvallisuuteen kannattaa siis kiinnittää huomioita.

Varsinais-Suomessa on järjestetty talonrakennusalalla työturvallisuuskilpailuja jo vuodesta 1991 lähtien. Kilpailussa on 2 sarjaa: valtakunnallisesti toimivien rakennusliikkeiden sarja sekä paikallisesti toimivien rakennusliikkeiden sarja. Arviointikriteerinä kilpailussa oli työmaiden TR-indeksi.

Katso kilpailun tulokset alta.

Kilpailun järjestäjät ja lisätietoa kilpailusta

Anette Lehtonen
Aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue

Kimmo Lang
Talonrakennusteollisuus ry

Jouni Ruotsalainen
Rakennusliitto ry

Työturvallisuus on ammattitaitoa: Vuoden 2022 työturvallisuuskilpailun tulokset

Kilpailun kriteerinä on käytetty TR-mittausta. Työmaalla tehdyistä turvallisuushavainnoista saadaan TR-taso, joka kertoo kunnossa olevien asioiden suhteen kaikkiin tehtyihin havaintoihin. TR-indeksi on sata, jos kaikki havainnoitavat asiat ovat tarkastuksen aikana kunnossa.

Sarja: Valtakunnallisten rakennusliikkeiden työmaat

1. Naantalin Vuokratalot Oy,