Nostoja kevään 2023 turvallisuusviikolta

Viisaat kypärät yhteen -turvallisuusviikko keräsi nyt kymmenettä kertaa rakentajat yhteen eri puolille maata pohtimaan turvallisuuden ja työhyvinvoinnin merkitystä toukokuun toisella viikolla.

Suurin osa viikon tapahtumista järjestettiin yrityksissä, niitä päästiin seuraamaan somessa #turvallisuusviikko-tunnuksen alla. Iso kiitos kaikille viikkoon osallistuneille jäsenyrityksille! Tässä muutamia nostoja viikon yhteisistä tapahtumista.

Suojaimet ja työilmapiiri kiinnostivat Espoon turvapuistossa, kalibrointi Kalasatamassa

Turvallisuusviikko lähti vauhdilla käyntiin Rudus turvapuistossa Espoossa, kun runsas 300 toisen asteen opiskelijaa vieraili puiston rasteilla. Tapahtuman järjestivät rasteja ylläpitävät yritykset yhdessä RT:n, Rakennusliiton ja AVIn työsuojelutarkastajien kanssa.

Keudan talonrakennuksen opiskelijat Minttu Silvennoinen ja Sivi Salmi kävivät turvallisuusviikolla Rudus turvapuiston rasteja läpi. Henkilönsuojainten käytön tärkeys jäi rastikierrokselta mieleen. Molemmat ensimmäisen vuoden opiskelijat kertoivat arvostavansa tulevissa työpaikoissaan etenkin sitä, että työpaikalla on hyvä yhteishenki ja joka päivä on kiva mennä töihin.

Pölynhallinnassa kyse on jokaisen omasta terveydestä, etenkin kvartsipölyn torjunta on nyt ajankohtainen aihe,  kertoi NCC:n rastilla Anniina Tykkyläinen Luksian opiskelijoille.

NCC:n rastilla opiskelijoille kerrottiin myös ergonomiasta ja suojaimista. ”Kuormia ei pidä itse kannella, kun käytössä on siihen hyviä apuvälineitä”, kertoi työsuojeluvaltuutettu ja betoniraudoittaja Markku Rintala. Rastilalta löytyy myös uusinta uutta edustava moottoroitu ulkoinen tukiranka eksoskeleton, joka puetaan päälle keventämään fyysistä työtä.

Maanantaina möyhittiin turvallisuutta, kun INFRA järjesti MVR-mittarin kalibrointitapahtuman Kalasatamastapasilaan -hankkeen työmaalla. Monttumaanantain tilaisuudessa käytiin keskustellen läpi MVR-mittarin kriteereitä, ja osallistujat jalkautuivat työmaalle laatimaan mittauksen.

Pääseminaari ilmailumuseossa

Tiistaina järjestettiin Viisaat kypärät yhteen -pääseminaari Vantaalla Ilmailumuseossa. Kaikki seminaarin esitykset on katsottavissa myös jälkikäteen RT:n nettisivuilla. Sieltä löytyy myös esitysaineistot.

Katso pääseminaarin esitykset ja aineistot täältä

Rakennettu ympäristö on arvokkain asia yhteiskunnassa ja rakennusala isoimpia työllistäjä, joka ohjaa Suomen makrotaloutta. Silti asiat on  voitava tehdä turvallisesti, avasi seminaarin Kreaten toimitusjohtaja Timo Vikström.

Tapaturmavakuutuskeskuksen analyytikko Janne Sysiaho kertoi noin 70 seminaarin kuulijalle, että rakennusalan työpaikkatapaturmien taajuudet ovat pudonneet dramaattisesti viimeisten 20 vuoden aikana. Suurissa yrityksissä se on matalalla ja  hyvällä tasolla, samoin mikroyrityksissä. Pienissä ja keskisuurissa yrityksissä taajuus huitelee kuitenkin edelleen korkealla tasolla. Tätä kannattaisi Sysiahon mielestä etenkin miettiä alalla, kun turvallisuutta halutaan kehittää edelleen.

Johtamisen hyvät käytännöt ovat kunnossa, kun käytännön turvallisuustyölle annetaan johdon puolelta täysi tuki ja riittävät resurssit. Myös ihmisten ammattitaitoon ja ammattiylpeyteen pitää olla uskoa, SRV:n Tatu Hotakainen, Elmo Nykänen ja Sami Gustafsson kertoivat esityksessään. Esitys käsitteli tärkeää yhdessä tekemiset mallia rakennustyömaalla, esimerkkinä toimi SRV Torni 7:n Helsingin Vision työmaa. Vision työmaalla perehdytetään noin 1 000 työntekijää vuodessa.

Boksin ulkopuolelta kuultiin seminaarissa johdon kouluttaja Henna Ojalan esitys joka käsitteli muun muassa siitä, miten eri ikäisiä ja eri kulttuureista tulevia työntekijöitä tulisi johtaa työelämän murroksessa. Erilaisuuden johtaminen on haastava kysymys rakentamisessakin.

Neljännesvuosisata turvallisuuskilpailuja – menetys vai menestys, kysyi omassa esityksessään Keijo Päivärinta Etelä-Suomen AVIsta. Ja vastasi siihen saman tien. ”Työturvallisuuskilpailut ovat  parasta mitä omalla urallani on vastaan tullut. Kun kilpailut lähtivät liikkeelle, käynnistyi samalla jatkuva parantaminen ja työnantajien, työntekijöiden ja viranomaisten välinen yhteistyö”, Päivärinta sanoi.

”Yritysjohto sai hyvän työkalun käyttöönsä turvallisuusjohtamiseen mittaamisen sivutuotteena, ja turvallisuutta lähdettiin johtamaan ihan eri draivilla”, hän jatkoi.

Yritysnäkökulman asiaan toi Ruduksen toimitusjohtaja Mikko Vasama. Hänen mukaansa kaikki lähtee johdon sitoutumisesta, turvallisuuden pitää olla agendalla ykkösenä. Ruduksessa tehtiin aikanaan suuri turvallisuusloikka, kun yritys siirtyi kansainväliselle omistajalle, Vasama kertoi.

Uudenmaan työturvallisuuskilpailussa palkittiin Viisaat kypärät yhteen -seminaarin yhteydessä vuoden 2022 parhaat talonrakentamisen sekä infra-alan yritykset ja työmaat. Rakennusala edistää turvallisuutta monin eri tavoin, kilpailut ovat siinä yksi hyvä väline.

Lue tiedotteesta ketkä pärjäsivät kilpailussa tänä vuonna

Lue INFRAn tiedote kilpailusta

Kattokeskiviikkona järjestettiin Helsingissä kattotöiden turvallisuusaamun seminaari, jonka tavoitteena on parantaa vesikattoalan työturvallisuutta ja yhteisten pelisääntöjen noudattamista. (tilaisuudesta ei ole tallennetta)

Webinaareissa vakavista tapaturmista ja työhyvinvoinnista

Turvallisuusviikon torstaina kuultiin kaksi webinaaria. Aamupäivän Rakennustuoteteollisuuden työturvallisuuswebinaarin keskiössä olivat vakavat tapaturmat ja työturvallisuus arjessa. Vähäiseltäkin tuntuva vika voi johtaa vakavaan tapaturmaan, siksi ihan jokaiseen puutteeseen tulee heti tarttua, korosti Swisspearl Suomen Matias Raita Rakennustuoteteollisuuden webinaarissa. Ennakointi on tapaturmien ehkäisyn A&O. Asiaa kuultiin myös perehdytyksestä ja betonin työturvallisuuskilpailusta.

Katso Rakennustuoteteollisuuden webinaarin tallenne (Teams)

Torstai iltapäivän miniwebinaarissa kuultiin työhyvinvoinnista sekä uusimmista tutkimushankkeista. Viisi tähteä -hankkeessa fokuksessa on yksi asia, työhyvinvointi. Resilientin organisaation päätöksentekoa selvitettiin omassa esityksessään. Kvartsipölyhankkeesta ja muista ajankohtaisista Työterveyslaitoksen ja Työturvallisuuskeskuksen hankkeista löytyy monia helposti hyödynnettäviä työkaluja yrityksille.

Katso miniwebinaarin tallenne (Teams)