Johdetaan turvallisuutta ja opitaan tapahtumista

Rakennusalan Viisaat kypärät yhteen – turvallisuusviikko järjestetään tänä vuonna kymmenettä kertaa 8. – 12.5.2023. Turvallisuuskulttuuria kehitetään johtamalla ja kaikki pitää saada mukaan turvallisuutta kehittämään, viikolla muistutetaan.

Toukokuun toisella viikolla luvassa on rakennusalan seminaareja, yritystapahtumia ja turvapuistovierailuja ympäri maata.

Rakennusteollisuus RT:n hallituksen puheenjohtaja, Kreate-konsernin toimitusjohtaja Timo Vikström haastaa turvallisuusviikon blogikirjoituksessaan jokaisen rakennusalalla työskentelevän esihenkilön pohtimaan omaa johtamistaan turvallisuuden näkökulmasta.

”Joh­datko omalla esimerkilläsi arjen turvallisuutta, onko turvallisuus kor­kealla agendallasi ja luotko luottamuksen ilmapiiriä, jossa jokainen voi olla oma itsensä kaikkine ajatuksineen”, hän kysyy.

Rakennusalan yhteisellä turvallisuusviikolla muistutetaan myös siitä, että turvallisuutta viedään työpaikoilla eteenpäin yhdessä. Jokaisella ketjussa työskentelevällä on siitä oma vastuunsa. Yhtenä hyvänä esimerkkinä tästä on tapahtumista oppiminen.

”Aina asiat eivät suju odotetusti työmailla. Syyllisten etsimisen sijaan tapahtumista kannattaakin ottaa opiksi. Olennaista on, miten sattuneisiin tapahtumiin reagoidaan, osataanko niitä hyödyntää oman toiminnan muuttamiseen ja parantamiseen”, sanoo RT:n turvallisuusasiantuntija Henri Litmanen.

Rakennusalalla on tapahtumista oppimisen apuna jo vaaratilanneilmoitukset ja turvallisuushavainnot. Havainnointi- ja ilmoitusmenettelyn avulla parannetaan työntekijöiden riskitietoisuutta työturvallisuudesta ja tehdään helpoksi vaaroista raportoiminen ja niihin puuttuminen.

”Menetelmät pitää saada kaikkien yritysten ja kaikkien työntekijöiden ulottuville. Rakennusteollisuus RT:ssä toimivan turvallisuusryhmä puitteissa on alettu kehittää tapahtumista oppimisen mallia rakennusalalle”, Litmanen jatkaa. Työn pitäisi valmistua ensi kesäksi, ja siitä hyötyvät etenkin sellaiset yritykset, joilla ei vastaavaa menettelyä ole vielä omassa käytössään.

Rakennusteollisuus RT:n jäsenyrityksissä on tehty pitkään työtä turvallisuuden eteen. Työturvallisuus on kehittynyt hyvään suuntaan ja rakennusalalta löytyy jo suuri määrä kokonaan tapaturmattomia työpaikkoja. Silti rakentamisen parissa sattuu muihin toimialoihin verrattuna edelleen liikaa tapaturmia.

Viisaat kypärät yhteen -työturvallisuusviikon järjestää Rakennusteollisuus RT,  jäsenyritykset sekä yhteistyökumppanit.

Lisätiedot:
Turvallisuusasiantuntija Henri Litmanen, Rakennusteollisuus RT
etunimi.sukunimi@rt.fi

Lue Timo Vikströmin blogikirjoitus

Tietoa turvallisuusviikosta ja viikon yhteisistä tapahtumista

Katso myös:

Työterveyslaitoksen tutkimus Rakennusalan työturvallisuuden kehitys. Nolla tapaturmaa rakennusteollisuudessa 2020 -hanke (pdf)