Vuotava vesikaluste – pienestä purosta valtava energiahukka ja rahasyöppö

Vuoto vesikalusteessa ei aina tarkoita rakennusta vaurioittavaa katastrofia. Vesivuoto saattaa olla pieni ja huomaamaton, esimerkiksi vuotava wc-istuin. Siitä voi kuitenkin aiheutua yllättävän suuria ja täysin turhia kustannuksia, kuten Järvisetkin huomasivat.

Suoraan viemäriin ohjautuva vuoto jää usein huomaamatta tai sitä ei pidetä merkittävänä asiana, eikä siihen reagoida nopeasti.

”Viattoman oloinen vuoto wc-istuimessa voi kuluttaa vettä jopa 33 000 litraa kuukaudessa, vuotava hana 1 200 litraa kuukaudessa. Yhtä hyvin asukas voisi pudotella satalappusia pöntöstä alas, sillä vuotavien vesikalusteiden tuoma lisämaksu vesilaskuun vuositasolla voi olla yli tuhatkin euroa”, LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:n erityisasiantuntija Juha-Ville Mäkinen toteaa.

Kukkarovaikutusten lisäksi vuotava vesikaluste on ympäristön kannalta turha tuhlari.

”Vuotanut vesi joudutaan käsittelemään jäteveden puhdistuslaitoksessa. Tästä aiheutuvat kustannukset tietysti eivät toki tule suoraan asukkaan maksettavaksi, mutta ympäristön kannalta kyseessä on täysin turha tuhlaaminen.”

Mäkisen mukaan vuodot on helppo havaita. Esimerkiksi wc-istuimen kulhon tulisi olla kuiva käyttökertojen välillä, joten vuodon havaitsemiseen riittää pala wc-paperia, joka painetaan kulhon takaseinää vasten. Pienikin vuoto näkyy heti kastuvana paperina.

”Usein vuoto johtuu kuluneesta tiivisteestä. Sen uusiminen käy LVI-ammattilaiselta sukkelasti. Mikäli kyseessä on vanha vesikaluste, sen vaihto uuteen energiatehokkaampaan on varsin varteenotettava vaihtoehto.”

Hyödynnä kotitalousvähennys

Kylpyhuoneen ja vesikalusteiden päivityksessä voi hyödyntää vaikkapa kotitalousvähennystä: vähennys on 15 prosenttia työstä maksetusta palkasta sekä palkan sivukulut tai 40 prosenttia ennakkoperintärekisteriin kuuluvalle yrittäjälle tai yritykselle maksetusta työkorvauksesta. Vähennys lasketaan arvonlisäverollisesta hinnasta. Vähennystä saa vain työn osuudesta, ei esimerkiksi materiaaleista ja matkakuluista. Kotitalousvähennyksen enimmäismäärää vuonna 2022 on 2 250 euroa.

Tutustu Järvisiin.
Kuva: wc-paperilla voi testata vuotaako wc-istuin.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
Erityisasiantuntija Juha-Ville Mäkinen p. 045 899 9388, juha-ville.makinen@lvi-tu.fi
Viestintäpäällikkö Pipsa Hiltunen p. 0400 287 939, pipsa.hiltunen@lvi-tu.fi

lvi-tu.fi