Strategia uudistaa myös RT:n brändin – suuntaus tulevaan ja lisää inhimillisyyttä

Samalla kun Rakennusteollisuus RT on määrittänyt strategiansa vuosiksi 2023–2028, se on päivittänyt tämän pohjalta myös brändi-identiteettinsä. Uudella visuaalisella ilmeellä ja äänensävyllä haluamme viestiä entistä tuoreemmalla ja vaikuttavammalla tavalla.

Inhimillinen suunnannäyttäjä on RT:n strategiasta noussut tavoitemielikuva, jollaiseksi toivomme ihmisten kokevan meidät. Se tukee missiotamme, jonka pääviesti on ”rakennamme hyvää yhdessä” sekä visiotamme, jonka ytimessä on kestävästi kasvava ja turvallinen Suomi. RT yhdistää rakennusteollisuuden yritykset ja pyrkii yhteistyössä uudistamaan sekä alaa että ympäröivää yhteiskuntaa.

Julkistimme uuden brändi-identiteettimme samana päivänä kuin strategiamme, 1. joulukuuta. Sen tarkoituksena on ohjata tapaa, jolla viestimme keskeisistä teemoistamme ja siten tukea strategian toteutumista.

RT uuden ilmeen kulmakivi

Logo
Puumerkkimäinen RT-kirjainyhdistelmä on ollut osa tunnustamme nykymuotoisen Rakennusteollisuus RT:n synnystä lähtien. Uudelleen muotoillut kirjaimet R ja T lainaavat yksityiskohtia rakennusten ja rakenteiden muodosta. Pelkistetty ja vahva tunnus on kuin leima, jolla allekirjoitamme viestimme.

Värit
Luotettavuudesta viestivä tummansininen on edelleen RT:n logon väri, mutta sävy on astetta aiempaa tummempi. Sen rinnalla käytössämme on kokonainen tunnusvärien paletti, josta löytyy niin raikkaita ja energisoivia värejä kuin neutraaleja taustavärejä.

Graafiset elementit
Visuaalista ilmettämme elävöittävät värikkäät graafiset elementit, joiden pinta on rouhean rakeinen ja muodot kertovat yhteisestä äänestä, yhteistyöstä ja tukirakenteena toimivasta rungosta. Tiimalasia muistuttava muoto kuvaa sitä, kuinka rakennusteollisuuden lukuisat yritykset tiivistyvät yhteen RT:ssä, jonka kautta alan yhteinen ääni leviää laajalle. Toisiinsa kietoutuneet ympyrät kuvaavat yhteistyöfoorumeita ja kantikas elementti puolestaan koossa pitävää kantavaa rakennetta.

Kuvat
Valokuvilla haluamme kuvata arkea, kohtaamisia ja liikkumista sekä heijastuksia tulevaisuudesta rakennetussa ympäristössä. Ne näyttävät myös keskeneräisyyttä ja käynnissä olevaa rakentamista.

Vakuuttava, mutkaton ja rohkea

Äänensävy ilmentää sitä, miten RT puhuu ja miltä se kuulostaa. Jotta RT saa viestinsä kuulluksi, se viestii yleisöilleen vakuuttavasti, mutkattomasti ja rohkeasti.

Vakuuttavuus on RT:lle luonteenomaisin, sillä RT on kokenut asiantuntijaorganisaatio, joka perustaa näkemyksensä vuoropuheluun ja tutkittuun tietoon.

Mutkattomuus kuvaa hyvin koko rakennusalan kulttuuria. Viestimme ihmiseltä ihmiselle ja käytämme käytännönläheistä kieltä.

Suunnannäyttäjältä edellytetään uusia avauksia sekä ennakkoluulotonta tapaa näkyä ja kuulua. Rohkeus tarkoittaa myös valmiutta käsitellä epäkohtia ja olla rohkeasti nöyrä.

Uutta myös domain @rt.fi ja tulevat verkkopalvelut

RT:n uusi brändi-identiteetti näkyy käytännössä välittömästi. Olemme uudistaneet sen mukaisesti sähköisten kanaviemme ja viestinnän eri sovellusten ilmeen.

Muutosta tukee myös joulukuun alussa käyttöön ottamamme lyhyt domain @rt.fi sekä netissä että sähköpostiosoitteissa. Aiempi, pitkä domain @rakennusteollisuus.fi toimii edelleen, mutta nyt tavoitat meidät halutessasi näpyttelemällä vain kaksi kirjainta kahdeksantoista sijaista.

Vuodenvaihteessa käynnistämme myös verkkopalveluidemme uudistusprojektin toteutusvaiheen. Vuoden 2023 aikana sekä julkiset nettisivumme että jäsen-ekstranet uudistuvat perusteellisesti palvelemaan jäsenyrityksiämme ja tärkeimpiä sidosryhmiämme nykyistä paremmin ja brändi-identiteettimme mukaisesti.

Anna palautetta, toiveita tai kysy lisää!
Merja Vuoripuro, viestintäjohtaja, puh. 040 587 2642, etunimi.sukunimi@rt.fi