Kääk, viemärihaisuli! – Miten kutsuttomasta kesävieraasta pääsee eroon?

Mökkeily ja lomareissut siintävät jo mielissä ja näkyvät käytännön valmisteluissa. Ennen pitkää poissaoloa on syytä sopia kodin pesualtaiden ja lattiakaivojen vesilukkojen kastelusta. Muutoin kotiisi voi tulla kutsumaton kesävieras, viemärihaisuli, kuten Järvisille kävi.

Pidä viemärikaasut pois huonetiloista

Lattiakaivojen vesilukossa oleva pieni vesimäärä estää epämiellyttävien viemärikaasujen pääsyn huonetilaan. Viemäripisteiden käyttö pitää vesimäärän normaalisti riittävänä, mutta käyttämättömien pesualtaiden ja lattiakaivojen vesilukoista vesi haihtuu aikaa myöten. Lämpimät kelit ja lattialämmitys nopeuttavat veden haihtumista.

”Viemärikaasut leviävät huonetiloihin, kun vesilukko kuivuu. Hajuhaitat on helppo välttää lorauttamalla vettä viemäripisteisiin aika ajoin. Sen sijaan vanhan kansan vinkki, jossa ruokaöljyä lisätään vesilukkoon, kannattaa unohtaa. Viemäriin ei saa laskea öljyä eikä muitakaan rasvoja, sillä ne tukkivat viemärit ja kuormittavat jäteveden puhdistusta”, erityisasiantuntija Juha-Ville Mäkinen LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:stä toteaa.

Puhdista lattiakaivot säännöllisesti

Viemärihaisuli voi ilmestyä myös vesilukkoon jääneistä epäpuhtauksista. Hajuhaittoja esiintyy varsinkin pesutilojen lattiakaivoissa, joihin kerääntyy pesuainejäämiä ja hiuksia. Lattiakaivot kannattaa pestä säännöllisesti.

”Nosta lattiakaivon ritilä pois ja puhdista näkyvissä oleva pesä. Mikäli viemäri ei vedä kunnolla tai haisee normaalissakin käytössä, pyydä LVI-ammattilainen apuun. He korjaavat vesilukot oikein ja turvallisesti, ilman vesivahinkoriskejä”, Mäkinen vinkkaa.

Lattiakaivon puhdistus
Tutustu Perhe Järvisten haisevaan kotiinpaluuseen.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
Erityisasiantuntija Juha-Ville Mäkinen p. 045 899 9388, juha-ville.makinen@lvi-tu.fi
Viestintäpäällikkö Pipsa Hiltunen p. 0400 287 939, pipsa.hiltunen@lvi-tu.fi

lvi-tu.fi