Digitaalisen turvallisuuden asianhoitaja aloitti Rakennuspoolissa

Ari Järvinen on aloittanut 3.10. projektipäällikön tehtävässä (rakennetun ympäristön digitaalisen turvallisuuden asianhoitaja) Rakennuspoolin yhteydessä. RT on kiinnittänyt huomiota digitaalisen turvallisuuden aihealueeseen ja vastaa asianhoitajan tehtävällä rakennetun ympäristön digitaalisen turvallisuuden kehittämisen tarpeisiin.

Ari Järvisellä on monipuolista aiempaa työkokemusta muun muassa ilmapuolustuksen valvonta- ja johtamisjärjestelmien parista usean kymmenen vuoden ajalta, josta saatuja kyberturvallisuuden oppeja hän kiinnostui soveltamaan tehdessään insinöörin opinnäytetyönsä kiinteistöjen kyberturvallisuudesta. Ari on kirjoittanut myös aiheeseen liittyviä ohjeistuksia RT- ja ST-kortistoihin.

Aiemmin tehdyn talotekniikan insinööritutkinnon lisäksi Ari suorittaa parhaillaan diplomi-insinööriopintoja LUT-yliopistossa energiatekniikasta. Opinnoissaan hän on jo loppusuoralla, ja lopputyössä tutkitaan KIRA-alan korkea-asteen, 2. asteen ja täydennyskoulutuksen kykyä vastata alan digiturvallisuuden osaamistarpeisiin.

– Muutoin energiatehokkuuteen keskittyvät opintoni kytkeytyvät kyberturvallisuuteen automaation kautta. Mitä enemmän talotekniikassa on automaatiota muun muassa energian kulutusjouston myötä, sitä enemmän rajapintaa sillä on myös digitaalisen turvallisuuden kanssa, Ari kertoo.

Digitaalisen turvallisuuden asianhoitaja pyrkii vaikuttamaan kiinteistö- ja rakentamisalan digiturvallisuuden koulutusvaihtoehtojen lisäämiseen sekä kytkemään alan järjestökentän mukaan rakennetun ympäristön digitaalisen turvallisuuden parantamiseen. Lisäksi hän pyrkii sitouttamaan automaatiojärjestelmien toimittajia kustannustehokkaisiin ratkaisuihin digiturvallisuuden vähimmäistasolla, tuomaan esille digiturvallisuuden riskejä rahoituksissa ja vakuutuksissa sekä kiinteistö- ja rakentamisalan sopimuskäytäntöjen kehittämisessä.