Satakunnassa rakentamisen piristymistä saadaan vielä odottaa

Kun koko massa rakentamisen kasvun ennustetaan jatkuvan vilkkaana ensi vuoden puolelle, maalaa Rakennusteollisuuden suhdannekatsaus Satakunnasta toisenlaista kuvaa. Toiveet rakennusmarkkinoiden piristymisestä eivät näytä vielä toteutuvan, ainoastaan toimitila- ja korjausrakentamiselle ennustetaan selvää kasvua.

Talonrakentaminen alkoi piristyä koronan hellitettyä Satakunnassa keväällä, ja suhdannetilanne koetaankin talonrakennuksen osalta urakoitsijoiden keskuudessa pääosin hyvänä, selviää tuoreesta alueellisesta suhdannekatsauksesta.

Vuoden 2021 toisella neljänneksellä aloitettiin Satakunnassa vuositasolla 1,4 miljoonaa kuutiometriä erilaisia talonrakennustöitä, mikä oli 19 prosenttia edellisvuotta enemmän. Rakennuslupia myönnettiin samaan aikaan kuitenkin 19 prosenttia vähemmän, mikä ennakoi koko rakentamisen laskun jatkuvan Satakunnassa.

Asuntorakentamisen lasku taittuu

Satakunnassa aloitettiin tämän vuoden toisella neljänneksellä vuositasolla ennakkotietojen mukaan 451 asunnon rakentaminen, mikä olisi 21 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.

”Myönnettyjen rakennuslupien ja aloitettujen hankkeiden perusteella asuntorakentamisen lasku alkaa kuitenkin vähitellen taittua kohti parempaa. Myös rakennuttajat arvioivat asuntorakentamisen kasvavan seuraavan puolivuotiskauden aikana”, Talonrakennusteollisuuden aluepäällikkö Katja Suovo ennakoi.

Pientalojen aloitusmäärät vähenivät tämän vuoden toisella neljänneksellä 13 prosenttia edellisvuodesta. Asuinkerrostalohuoneistoja aloitettiin 28 prosenttia vähemmän ja niille myönnettyjen rakennuslupien määrä väheni 56 prosenttia edellisvuodesta.

Liike- ja toimistorakennusten aloitusmäärät taas vähenivät 26 prosenttia, kun niitä verrataan vuoden 2020 tasoon. Teollisuus- ja varastorakentamisessa vastaava vähennys oli 61 prosenttia.

”Satakunnan rakentamisen valopilkku on ollut julkinen palvelurakentaminen. Alueella on käynnissä useita kouluhankkeita ja Satasairaalan uudistaminen työllistää myös mukavasti. Myönnettyjen rakennuslupien perusteella kasvu tulee myös jatkumaan vahvana”, Suovo jatkaa.

Korjausrakentamisen kasvuun luotetaan

Talonrakennusurakoitsijoiden ja rakennuttajien suhdannetilannetta on Satakunnassa pidetty kokonaisuudessaan hyvänä, selviää alueellisesta kyselystä. Urakoitsijat myös arvioivat toimitila- ja korjausrakentamisen kasvavan hieman tulevan puolen vuoden aikana. Myös alueen rakennuttajat uskovat niiden kasvavan.

”Vaikka tällä hetkellä Lounais-Suomen suhdanne onkin hieman miinuksella, ovat alueen yritysten talouskasvun näkymät varsin hyvät. Isoimpia haasteita ovat osaavan työvoiman puute sekä rakennustarvikkeiden hurja hinnannousu. Tuotanto- ja myyntimäärät lähtivät kuitenkin odotetusti kesän alussa kasvuun. Koko alueen myönteinen kehitys heijastuu vähitellen myös Satakunnan rakentamiseen”, Katja Suovo uskoo.

Katso myös:

Lisätiedot:
Katja Suovo, aluepäällikkö Talonrakennusteollisuus ry, Lounais-Suomi ja Satakunta,  041 536 1300 etunimi.sukunimi@rakennusteollisuus.fi