Pelti ei Uudenmaan työturvallisuuskilpailussa kolissut: vuoden 2020 parhaat työmaat ja yritykset palkittiin

Hyvä turvallisuuskulttuuri, kaikkien työmaalla työskentelevien turvallisuudesta huolehtiminen, asiakirjat ja luettelot aina ajan tasalla. Uudenmaan työturvallisuuskilpailun voittajat löytyivät, vaikka pandemia rajoittikin kilpailun järjestämistä. Kilpailussa palkittiin jälleen myös paras rakennuttaja, joka sai kehuja etenkin ennakoivaan työsuojeluun panostamisesta.

Rakennusala edistää turvallisuutta monin eri keinoin, yksi niistä on työmaiden väliset alueelliset työturvallisuuskilpailut. Uudenmaan vuoden 2020 kilpailu pystyttiin organisoimaan, vaikka pandemia toikin siihen omat haasteensa eikä kaikki kilpailusarjoja voitu toteuttaa.

Voittajayritykset

Tällä kertaa ainoastaan Infra-alalla voitiin toteuttaa yritysten välinen kilpailu, jonka voitti Skanska Infra Oy. Pandemian tuomien rajoitusten vuoksi talonrakennusyritysten välistä kilpailua ei voitu järjestää, vaan turvallisuudesta kilpailtiin talonrakennuksessa tänä vuonna vain työmaiden kesken.

Suurten talonrakennusyritysten työmaista parhaimmaksi ylsi YIT Suomi Oy:n Asunto Oy Porvoon Fillari. Pienten rakennusyritysten työmaista kärkeen nousi Kymppirakenne Oy:n Nikkilän Sydämen koulukeskuksen laajennus.

Infran työmaasarjassa parhaaksi nousi maarakennusliike E.M. Pekkinen Oy:n toteuttama Koivuhaantien ja Koivulehdontien parantaminen.

Kunniamaininnan saivat hyvin turvallisuusasiansa hoitaneet aliurakoitsijat Lumon Suomi Oy ja Maarakennus Rinne-Laturi Oy.

Myöskään kiertopalkintoa ei voitu tänä vuonna koronarajoitusten vuoksi jakaa kuin infra-alalla. Sen voitti Skanska Infra Oy. Kiertopalkinto annetaan yritykselle, jonka työmailla mitatut turvallisuuden tasoa ilmaisevat TR- tai MVR-indeksien tulokset ovat keskimääräisesti kaikkein korkeimmat.

Kilpailuvuoden rakennuttajana palkittiin Vantaan kaupungin kaupunkiympäristön toimiala

Turvallisuus tulee varmistaa yhdessä rakennuttajan, päätoteuttajan ja muiden toimijoiden kesken suunnittelusta alkaen. Rakennuttajia on palkittu Uudenmaan työturvallisuuskilpailussa jo yli kymmenen vuoden ajan. Turvallisuusasiansa infra-alan rakennuttajana hyvin hoitanut Vantaan kaupungin kaupunkiympäristön toimiala sai tämän vuoden kilpailun kunniamaininnan.

”Vantaalta turvallisuuskilpailuun valikoituneissa hankkeissa ei sattunut vakavia tapaturmia. MVR-mittarilla arvioituna työmaiden keskiarvo oli yli 95 %. Kilpailusääntöjen mukaisesti myös työntekijäluettelot olivat ajantasaisia”, kertoo työsuojeluinsinööri Jukka Hietavirta Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

Päätoteuttajille suunnatun kyselyn perusteella kaupungin organisaatio oli panostanut ennakoivaan työsuojeluun laatimalla mm. asianmukaiset rakennuttajan turvallisuusasiakirjat ja -säännöt.

Pandemian takia työturvallisuuskilpailuun kuuluvia TR- ja MVR-mittauksia toimitettiin pääasiassa ulkotiloissa ja huomiota kiinnitettiin mm. työmaiden eristämiseen ulkopuolisilta ja työmaateiden liittymiseen yleiseen katuverkkoon. ”Pelti ei kolise, kun liikennejärjestelyt ovat kunnossa”-tiivisti eräs työmaamestari. Kaikilla kilpailuun osallistuneilla Vantaan työmailla liikennejärjestelyt olivat moitteettomassa kunnossa itse työmaa-alueella sekä sen ulkopuolella.

Vuosi 2021 alkoi uusilla hankkeilla – pandemia suuri turvallisuusriski

Nolla tapaturmaa rakennusteollisuudessa 2020-hanke tuli päätökseensä ja tämä vuosi käynnistettiin uusien turvallisuustoimien merkeissä. Samaan aikaan kiihtyvä koronapandemia on tuonut omat turvallisuuden lisähaasteensa, jotka vaativat työmailla nyt erityistä venymistä. Täytyy kuitenkin luottaa siihen, että oikeilla varotoimilla pärjätään ja ennen pitkää korona-aikakin on taakse jäänyttä elämää” sanoo turvallisuusasiantuntija Juha Suvanto Rakennusteollisuus RT:stä.

Työturvallisuuskilpailun järjestivät alan keskeiset toimijat Talonrakennusteollisuuden Uudenmaan piiri, INFRA ry, Rakennusliitto, Ammattiliitto PRO, Etelä-Suomen aluehallintovirasto/työsuojelun vastuualue, Työturvallisuuskeskus ja RAKLI ry.

Lisätiedot:

Talonrakennusteollisuus ry:n Helsingin toimisto, aluejohtaja Diana Råman, puh. 040 849 9463, asiamies Juha Suvanto, puh. 050 3449 669 ja asiamies Ahti Niskanen, puh. 050 548 1694
email: etunimi.sukunimi(at)rakennusteollisuus.fi

INFRA ry, asiantuntija Kati Kaskiala, puh. 0400 663 550
etunimi.sukunimi(at)infra.fi

Etelä-Suomen aluehallintovirasto/työsuojelun vastuualue, ylitarkastaja Ville Lappalainen 040 758 1135 ja työsuojeluinsinööri Jukka Hietavirta