Ylimääräiset esteet on purettava rakentamisen tieltä

Korona nakertaa taloutta ja teollisuuden eri aloja eri tahtiin. Rakentaminen on selvinnyt kohtalaisen vähin vaurioin alkuvuodesta, mutta tulevaisuuden näkymät ovatkin jo huomattavasti epävakaisempia. Varsinais-Suomen rakentajat peräänkuuluttavat sujuvuutta rakennuslupien käsittelyyn, jotta ainakin kaikki turhat hidasteet ja esteet rakentamisen tieltä voidaan purkaa. Rakentamisen tilannetta valotetaan 22.10. julkaistussa Varsinais-Suomen suhdannekatsauksessa.

Sekä rakentamisen että yleisen talouden näkymät Varsinais-Suomessa kulkevat käsi kädessä muun maan tilanteen kanssa. Kuluvan vuoden toisella vuosineljänneksellä alueella aloitettiin 3,6 miljoonan kuutiometrin verran erilaisia talonrakennustöitä. Määrä on kahdeksan prosenttia vuoden 2019 vastaavaa ajankohtaa korkeammalla tasolla. Myös myönnettyjen rakennuslupien määrä nousi suurin piirtein saman verran.

Tämän vuoden toisen neljänneksen voittajaksi selviytyi julkinen palvelurakentaminen. Siinä oli kasvua edellisvuoteen verrattuna peräti 53 prosenttia. Teollisuus- ja varastorakentamisen aloitusmäärät kasvoivat 16 prosentilla. Liike- ja toimistorakennusten aloitukset puolestaan vähenivät 11 prosentilla. Suurin notkahdus nähtiin kuitenkin asuntorakentamisessa. Asuntojen aloitukset laskivat 19 prosenttia, mutta uusien rakennuslupien määrä sen sijaan kohosi 7 prosenttia vuodentakaista korkeammalle tasolle.

Talotyypeittäin tarkasteltuna eniten laskua, vajaan neljänneksen verran, tapahtui aloitettujen kerrostaloasuntojen määrässä. Rivitaloissa mentiin 11 prosenttia ja omakotitaloissa neljä prosenttia alaspäin. Vanhojen kerrostalojen hinnoissa suunta oli päinvastainen: hinnat nousivat vuoden toisella neljänneksellä 3,9 prosenttia edellisvuodesta.

Koronapandemia vaikuttaa yleisen taloustilanteen heikkenemisen myötä myös rakentamiseen, mutta Talonrakennusteollisuuden Turun aluepäällikkö Markku Leppälehto muistuttaa, että rakentamisen nousukiito saavutti lakipisteensä jo ennen koronan alkua.

”Rakentaminen on ollut laskussa huippuhetkistään jo ennen koronaa, mutta korona on kiihdyttänyt pudotusta entisestään. Lisäksi Turun rakennusvalvonnassa on lähes vuoden lupasuma odottamassa. Tämä ei voi olla näkymättä rakentamisen määrissä ja työllisyydessä.”

Varsinaissuomalaiset rakennusalan yrittäjät katsovat menneeseen puolen vuoden ajanjaksoon kohtalaisen tyytyväisinä, antaen sille arvosanoja hyvästä tyydyttävään. Lähitulevaisuus nähdään kuitenkin pessimistisemmin. Sekä rakennuttajat, suunnittelijat että talonrakennusurakoitsijat ennakoivat omien töidensä määrän laskevan. Etenkin rakennuttajat nostavat omaa työtään haittaavana tekijänä esiin viiveen rakennusluvituksessa.

Leppälehto korostaakin sitä, että nimenomaan tässä tilanteessa rakentamisen tieltä pitää pystyä purkamaan kaikki ylimääräiset esteet.

”Viime aikoina on puhuttu yritysten yhteiskuntavastuusta. Nyt voitaisiin kysyä, millainen on Turun rakennusvalvonnan yhteiskuntavastuu.”

Lisätietoja: