Vuoden mestari 2019 on kokenut moniosaaja

Talonrakennusteollisuuden Lounais-Suomen piirin Vuoden mestariksi 2019 on valittu Jatke Länsi-Suomi Oy:n vastaava työnjohtaja Jari Somppi.

Rakennusmestari Jari Sompille myönnetty tunnustus on annettu ansioituneesta ja pitkästä työurasta vastaavana työnjohtajana Turun alueella. Jari on ollut mukana rakentamassa monenlaisia hankkeita erilaisilla urakkamalleilla. Jarin vahvuuksia on pitkä kokemus erityisesti asuntorakentamisesta ja uudistuotannosta. Hänellä on myös kokemusta erikoishankkeista ja vaativista peruskorjauksista.

Jari on työskennellyt Jatkeen lisäksi monissa muissakin rakennusliikkeissä vuodesta 1988 alkaen vastaavana työnjohtajana ja lisäksi työpäällikkönä.

Jari ohjaa jämäkällä otteella työmaalla työskenteleviä tekemään laadukasta työtä sekä arvostamaan myös muiden tekemää työtä.

”Työmaan siisteys, työturvallisuus ja aikataulujen noudattaminen ovat omassa työssäni minulle tärkeitä asioita. Vastuuta pitää antaa myös koko työmaaorganisaatiolle ja pitää huolta työmaan hyvästä yhteishengestä”, voittaja painottaa.

Valinnan perusteena oleva ja vuonna 2019 valmistunut rakennuskohde oli Varusmestarintie 17. Se oli KVR-urakkana toteutettu hanke, jonka haasteina olivat työmaan sisäinen logistiikka ja työmaan läpi kulkeva liikenne naapuritontille. Lisäksi työmaan vieressä liikkui paljon lapsia, jotka kävivät Turun Lyseon koulua. Pienten koululaisten turvallisuus on ollut Jarille erityisen tärkeää työmaan toimintaa suunniteltaessa.

Kohteen rakentaminen alkoi toukokuussa 2018. Hanke koostui kolmesta kerrostalosta Turun Runosmäessä. Kohteen laajuus oli 10931 brm² ja taloissa oli yhteensä 191 asuntoa. Kaksi taloista oli seniorikerrostaloja ja yksi vuokrakerrostalo. Talot luovutettiin vaiheittain tilaajalle. Seniorikerrostalot rakennettiin YH-Kodeille ja TVT-Asunnoille. Viimeisenä valmistui YH-Kodeille rakennettu vuokrakerrostalo elokuussa 2020.

Jari asuu Paimiossa ja on valmistunut rakennusmestariksi Porin teknillisestä oppilaitoksesta vuonna 1988. Jarin harrastuksiin ja vapaa-ajan viettoon kuuluu kalastus, harrastejääkiekko, lavatanssit, kuntosali ja talonmiehen työt kotona sekä mökillä.

Vuosittain myönnettävän Vuoden mestari -huomionosoituksen perusteena ovat rakentamiseen liittyvät merkittävät ansiot. Pyrkimyksenä on erityisesti korostaa talonrakennustyömaiden työnjohdon merkitystä. Vuoden mestari on valittu ja nimetty vuosittain jo vuodesta 1982 lähtien.

Lisätietoja:
Markku Leppälehto, Talonrakennusteollisuus ry, 040 745 3930