Uudenmaan työturvallisuuskilpailussa palkittiin vuoden 2019 parhaat yritykset ja työmaat

Rakennusala edistää turvallisuutta monin eri keinoin, yksi niistä on työmaiden väliset alueelliset työturvallisuuskilpailut. Uudenmaan alueella yli 20 vuotta toteutetun Turvallisesti 2000-luvulla -työturvallisuuskilpailun vuoden 2019 parhaat yritykset ja työmaat on valittu. Kilpailussa palkittiin myös paras rakennuttaja, jonka ansioina pidettiin turvallisuuskoordinaattorien hyvää toimintaa ja turvallisuusäännösten edellyttämien asiakirjojen mallikasta hoitamista.

Yrityssarjassa isojen talonrakennusyritysten sarjan voitti Hartela Etelä-Suomi Oy ja pienten talonrakennusyritysten sarjan Kymppirakenne Oy.

Talonrakennusalan työmaasarjassa isojen rakennusyritysten voiton vei Hartela Etelä-Suomi Oy:n työmaa Asunto Oy Helsingin Poukama. Pienten rakennusyritysten työmaasarjassa kärkeen ylsi Rakennustoimisto Nousiainen Oy:n Würth-Centerin työmaa Järvenpäässä.

Infra-alan yrityssarjan voitti YIT Suomi Oy. Myös infran työmaasarjassa parhaaksi nousi YIT Suomi Oy:n Borealis Naphtha Cavern työmaa Porvoossa.

Kunniamaininnan sai myös hyvin turvallisuusasiansa hoitanut aliurakoitsija, joksi valikoitui tällä kertaa UVL Talotekniikka Oy.

Talonrakennusyritysten sarjassa Etelä-Suomen aluehallintoviraston luovuttaman kiertopalkinnon saa Hartela Etelä-Suomi Oy ja infra-alan yritysten sarjassa kiertopalkinnon saa YIT Suomi Oy. Kiertopalkinto annetaan yritykselle, jonka työmailla mitatut turvallisuuden tasoa ilmaisevat TR- tai MVR-indeksien tulokset ovat keskimääräisesti kaikkein korkeimmat.

Kilpailuvuoden rakennuttajana palkittiin Indepro Oy

Turvallisuusasiansa rakennuttajana hyvin hoitanut Indepro Oy sai kilpailussa kunniamaininnan. Vuonna 2019 Indepro on toiminut projektijohto- ja rakennuttamistehtävissä mm.  Helsinki-Vantaan lentoaseman ja Helsingin kaupunkiympäristötalon urakoissa.

”Rakennuttaja on omalta osaltaan mahdollistanut urakoiden turvallisen toteuttamisen”, sanoo työsuojeluinsinööri Jukka Hietavirta Etelä-Suomen aluehallintovirastosta. Hänen mukaansa Indepron työmaille on ollut tunnusomaista korkea TR-mittaritaso ja matala tapaturmataajuus. Vakavia tapaturmia ei ole sattunut.

Indepro on huolehtinut turvallisuusäännösten edellyttämistä rakennuttajan asiakirjojen laatimisesta: kirjalliset turvallisuussäännöt, menettelyohjeet ja turvallisuusasiakirja oli tehty kaikissa aluehallintoviraston tarkastamissa kohteissa.

”Monien hyvien ehdokkaiden joukosta Indepron valintaan vuoden rakennuttajaksi vaikutti myös turvallisuuskoordinaattoreiden korkea ammattitaito ja aktiivisuus työturvallisuustehtävien hoitamisessa”, Hietavirta perustelee valintaa.

Vuosi 2020 alkoi edellisvuotta paremmin – virustorjunta osa työturvallisuutta

Huhtikuun alkuun mennessä rakennustyömailla ei ole sattunut yhtään kuolemaan johtanutta työtapaturmaa. Sen sijaan Korona-virus on mielessä joka päivä, vaikka rakentajat ovat aika hyvin sairastumisilta välttyneet. Työmailla on myös tehostettu järjestelyjä viruksen torjumiseksi.

”Työmailla on erityisesti kiinnitetty huomiota sosiaali- ja ruokailutilojen puhtauteen, joita siivotaan normaalia enemmän. Ruokailuja on isommilla työmailla porrastettu, jotta kaikki työntekijät eivät ole yhtä aikaa ruokailutiloissa. Myös henkilökohtaiseen hygieniaan, kuten käsien pesuun, kiinnitetään erityistä huomiota ja käsidesi -tuotteita on työmailla käytössä” sanoo turvallisuusasiantuntija Juha Suvanto Rakennusteollisuus RT:stä.

Koronaviruksen takia erillisiä palkitsemisseremonioita ei tällä kertaa järjestetä, vaan palkinnot toimitetaan suoraan voittajille. Työturvallisuuskilpailun järjestivät alan keskeiset toimijat Talonrakennusteollisuuden Uudenmaan piiri, INFRA ry, Rakennusliitto, Ammattiliitto PRO, Etelä-Suomen aluehallintovirasto/työsuojelun vastuualue, Työturvallisuuskeskus ja RAKLI ry.

Lisätiedot:

Talonrakennusteollisuus ry:n Helsingin toimisto, aluejohtaja Diana Råman, puh. 040 849 9463, asiamies Juha Suvanto, puh. 050 3449 669 ja asiamies Ahti Niskanen, puh. 050 548 1694
email: etunimi.sukunimi(at)rakennusteollisuus.fi

INFRA ry, asiantuntija Kati Kaskiala, puh. 0400 663 550, etunimi.sukunimi(at)infra.fi

Etelä-Suomen aluehallintovirasto/työsuojelun vastuualue, ylitarkastaja Ville Lappalainen, puh. 040 758 1135 ja työsuojeluinsinööri Jukka Hietavirta, puh. 0295 016 000