Lomailija, muista muutakin kuin hammasharja – muistilista kodin LVI-tekniikkaan

Kesäloma kotimaan reissuineen on pian alkamassa ja hammasharjat kohta pakattu. Lomalle lähtijän kannattaa muistaa niiden lisäksi seuraavat viisi kohtaa kodin LVI-tekniikassa. Näin lomatunnelma pysyy turvallisena ja kotiinpaluukin on mukavampi.

1. Katso lähtiessä, että pesukoneiden sulut ovat kiinni

Vesivahinkojen estämiseksi astian- ja pyykinpesukoneiden sulkuventtiilit on pidettävä suljettuna aina kun koneita ei käytetä. Erityisen tärkeää ne on sulkea kesäloman ajaksi, kun paikalla ei ole ketään havaitsemassa mahdollista vuotoa.

– Erityisesti astianpesukoneen täyttöletku on ollut paha vesivahinkojen syy. Siihen tullutta vuotoa ei usein havaita heti, koska letku sijaitsee näkymättömissä keittiön kaapistossa ja vuoto on aluksi pieni, erityisasiantuntija Juha-Ville Mäkinen LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:stä toteaa.

2. Pyöräytä kesällä muutamia kertoja lämmitysjärjestelmän pumppua

Lämmitysjärjestelmän kiertovesipumppu pysäytetään kesän ajaksi, koska lämmitystä ei silloin tarvita. Järjestelmän pumppu on kuitenkin hyvä käynnistää silloin tällöin lyhyeksi hetkeksi. Tällä estetään pumpun pesään laskeutuvan sakan tarttuminen kiinni juoksupyörään, joka haittaisi sen pyörimistä syksyllä.

– Lämmitysverkostossa kiertävä vesi ei ole erityisen puhdasta, vaan se sisältää erilaisia hiukkasia ja murusia. Niitä irtoaa aikaa myöten putkien ja laitteiden sisäpinnasta. Ne kuuluvat asiaan, eikä niistä yleensä ole haittaa järjestelmän toiminnalle. Tässä riittää pumpun muutaman minuutin pituinen käynnissä pitäminen pari kertaa kesässä, Mäkinen rauhoittelee.

3. Älä pysäytä ilmanvaihtoa

Ilmanvaihdolla huolehditaan myös rakennusten kunnossapitämisestä. Ilman riittävää ilmanvaihtoa rakennuksen sisälle kertyy kosteutta, joka voi vahingoittaa rakenteita. Lomalle lähtevän ei siis pidä pysäyttää ilmavaihtojärjestelmää, vaan jättää se ainakin pienimmälle asennolle.

– Ilmanvaihdon pitäminen suurellakaan teholla ei kesäisin juurikaan aiheuta energialaskun kasvua. Puhaltimien sähkönkulutus on hyvin kohtuullinen, eikä kesällä ulos puhalleta kalliilla hinnalla lämmitettyä sisäilmaa. Lisäksi öisin sisälle voidaan puhaltaa viileää ilmaa, joka vähentää tilojen jäähdytystarvetta päivällä, Mäkinen kertoo.

4. Järjestä lattiakaivojen kastelu

Vesilukon toiminta perustuu pieneen vesimäärään, joka estää ikävien viemärikaasujen pääsyn huonetilaan. Käyttämättömistä vesilukoista vesi haihtuu, erityisesti lämpimillä ilmoilla; viemärikaasut leviävät asuintiloihin kuivuneesta vesilukosta. Myös lattialämmitys nopeuttaa veden haihtumista.

– Hajuhaitat voi helposti välttää lisäämällä viemäripisteisiin pienen määrän vettä aika ajoin. Vanhan kansan vinkistä, jossa ruokaöljyä lisätään vesilukkoon, kehotan luopumaan. Öljyt aiheuttavat viemärien tukkeutumista ja turhaa kuormitusta jäteveden puhdistuksessa, Mäkinen muistuttaa.

5. Muista nauttia kesästä

Kun vihdoin pääset lähtemään lomalle, muista rentoutua ja nauttia lomastasi. Unohda hetkeksi korona ja kotisi LVI-tekniikka. Ainakin jälkimmäinen on äskeisten toimenpiteiden jälkeen hyvässä tilassa, eikä pilaa  leppoisaa lomamieltä.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
Erityisasiantuntija Juha-Ville Mäkinen, p. 045 899 9388, juha-ville.makinen@lvi-tu.fi
Viestintäpäällikkö Pipsa Hiltunen, p. 0400 287 939, pipsa.hiltunen@lvi-tu.fi

lvi-tu.fi