Koti kunnossa? – Asumisen vuosikellosta vinkit kodin talotekniikan kunnossapitoon

Koti on useimmille ihmisille maailman tärkein paikka, ja ehkäpä arvokkain omaisuuskin. Siitä kannattaa pitää huolta, jotta asumismukavuus ja turvallisuus säilyvät, asumiskustannukset pysyvät hallinnassa ja kukkaro kiittää energiansäästöstä. Olemme koonneet Asumisen vuosikelloon vinkit kodin talotekniikan kunnossa pitämiseen.

Kevät

Keväällä on suositeltavaa tarkastaa salaoja- ja sadevesiviemärit sekä vaihtaa ilmastointikoneen suodattimet. Säiden lämmetessä laitetaan lämmityksen kesäsulku kiinni. Lämpöpumppu kannattaa huollattaa keväällä, jos sitä käytetään jäähdytykseen, tai viimeistään syksyllä ennen lämmityskautta.

• Kevät on oiva aika asennuttaa aurinkopaneeleja, ja valmistautua ottamaan talteen ja hyötykäyttöön taivaalta lankeava valo. Aurinkopaneelit voivat tuottaa merkittävän osan vaikkapa omakotitalon sähköntarpeesta, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n tekninen asiantuntija Henrik Rousku vinkkaa.

Kesä

Kesällä kannattaa ennakoivasti toteuttaa tiettyjä huoltoja ja tarkastuksia ennen syksyn sesonkia: esimerkiksi lämmitysjärjestelmän tarkastus ja huolto sekä tulisijan hormin nuohous.

• Kesällä ei vielä syksyn pimeitä iltoja mietitä, mutta ulkovalaistuksen asennuttaminen on syytä tehdä ajoissa. Sama koskee auton latauspistettä sekä lämmitystolppaa, Henrik Rousku sanoo.

Syksy

Lehtien putoamisen sesonkiaikaan rännikaivot kannattaa puhdistaa vaikka päivittäin. Myös patterien termostaattien toimivuus ja säädöt tarkistetaan. Päivien pimetessä ja säiden viiletessä, lämmityksen kesäsulku avataan.

• Useimmille sopiva oleskelutilojen lämpötila on noin 21 oC, makuutiloissa jopa hieman viileämpikin. Huonelämpötilan lasku yhdellä asteella tuottaa jopa 5 %:n säästön energiakuluissa, LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:n LVI-asiantuntija Marko Kempas toteaa.

Talvi

Kaamoksen aikaan kotona oleskellaan erityisen paljon: silloin kannattaa huolehtia siitä, että pistorasioita on riittävästi koko perheen käyttöön niin, ettei tarvitse turvautua jatkojohtoihin. Talvi – siinä kuin mikä tahansa muukin vuodenaika – on otollista aikaa asennuttaa kodin toimivuutta lisäävää automaatiota. Yksinkertaisimmillaan se tarkoittaa energiatehokkuuttakin parantavaa valaistuksen ohjausta esimeriksi liiketunnistimin.

• Vesikalusteet on hyvä tarkastaa aika ajoin. Pieni vuoto vaikkapa wc-pöntössä tai hanassa voi aiheuttaa vuodessa satojen eurojen lisälaskun. Vesikalusteet on hyvä vaihtaa ajoissa uusiin, energiaa ja kukkaroa säästäviin malleihin, Kempas vinkkaa.

Kodin talotekniikassa on monia toimia, jotka kannattaa tehdä säännöllisesti läpi vuoden, esimerkiksi liesituulettimen suodattimien puhdistus ja uusiminen sekä lattiakaivojen ja vesilukkojen puhdistus. Osa vuosikellon toimista on helppo tehdä itsekin, mutta osa kannattaa suosiolla jättää talotekniikan ammattilaisille.

Materiaalit

Asumisen vuosikello: