RT:n Twitter-chat #huomisenkoti nosti asumisen päivän someaiheeksi

Millainen on huomisen koti? Miten ilmastonmuutos, väestönrakenne ja asenteet vaikuttavat asumiseen tulevaisuudessa? Millaisia innovaatioita ja ratkaisuja asumiseen on tekeillä ja tuloillaan? Rakennusteollisuus RT:n Twitter-chatissa haastettiin kaikki mukaan vaihtamaan ajatuksia asumisen tulevaisuudesta yhdessä asuntorakentamisen asiantuntijoiden kanssa.

Keskustelu käytiin Twitterissä keskiviikkona 23.10. tunnisteilla #huomisenkoti ja #rakentavasti. Tunnin mittaiseen chattiin mahtui monia kiinnostavia teemoja keskustelun edetessä seitsemän kysymyksen kautta. Twiittaajia oli yhteensä yli 50, viestejä kirjoitettiin noin 300 ja keskustelu tavoitti yli 135 000 henkilöä (Lähde: PinnallaFI). Twitterin päivän puhutuin aihetunniste olikin #asuminen, jonka tavoittavuus oli yli 400 000. Viidenneksi listalla kiri #huomisenkoti.

(Klikkaamalla saat kuvan suuremmaksi.)

Keskustelu oli monipuolista ja moniäänistä, muun muassa konkaripoliitikko Osmo Soininvaara kertoi näkemyksiään keskusta-asumisen ja syntyvyyden laskun yhteydestä, yhteisöllisistä vanhustentaloista ja muista asumisen trendeistä. Rakennuslehden toimittaja Johanna Aatsalo, Tilastokeskuksen asumisen tilastojen asiantuntija Paula Paavilainen, Kiinteistöliiton yhteysjohtaja Timo Tossavainen ja Suomen Vuokranantajien viestintä- ja kehittämispäällikkö Liina Länsiluoto toivat omat mausteensa keskusteluun. Myös esimerkiksi KONE, Uponor, Asuntomessut ja Isännöintiliitto olivat mukana. Lisäksi chattiin liittyi muitakin asumiseen perehtyneitä ja aiheesta kiinnostuneita keskustelijoita.

Rakennusteollisuus RT: jäsenyritysten edustajista koolla oli vakuuttava joukko keskustelijoita. Aktiivisimmin osallistuivat YIT:n asumisen palveluiden johtaja Pekka Helin, Skanskan toimialajohtaja Tiina Koppinen, yksikönjohtaja Matti Kuronen Bonavalta, Pohjola Rakennuksen hallituksen toimitusjohtaja Juho Metsälä sekä Onnistu työmaalla -projektin vetäjä Sakari Pesonen Firalta. Ydinjoukkoa täydensivät Rakennustietosäätiön yliasiamies Markku Hedman, joka on aiemmin toiminut asuntosuunnittelun professorina sekä Talonrakennusteollisuuden aluejohtaja Diana Råman.

”Ehdimme saada tunnissa todella paljon oivalluksia, ideoita ja erilaisia näkökulmia. Asumisen muodot ja haasteet tulevaisuudessa ovat kuuma aihe niin rakennusalan ammattilaisten kuin kenen tahansa asunnon hankkijan tai suomalaisen keskuudessa. Lämmin kiitos kaikille osallistujille innostuneesta keskustelusta”, kiitteli Rakennusteollisuus RT:n viestintäjohtaja Merja Vuoripuro, joka itsekin tviittasi aiheesta taajaan.

Mikäli et päässyt chattiin mukaan, kaikki tviitit löytyvät Twitteristä aihetunnisteella #huomisenkoti. Valikoituja paloja voit lukea tästä linkistä.

Merja Vuoripuro  Viestintäjohtaja