Asuminen ja liikenneinfra puhututtavat SuomiAreenassa

Yhteiskunnallisen keskustelun megatapahtuma SuomiAreena järjestetään tänä vuonna 15.–19. heinäkuuta Porissa. RT ja muutamat sen toimialaliitoista ja jäsenistä ovat taas mukana nostamassa keskusteluun tärkeitä teemoja.

Torstai 18. heinäkuuta tarjoaa ”Asumisen areenan” ja älyä tieverkon parantamiseen:

Miten voi asua paremmin, edullisemmin ja kestävämmin?

Torstai 18.7. kello 11.30-12.30, Puuvillan kauppakeskus, Siltapuistokatu 14

Keskustelu on katsottavissa myös suorana lähetyksenä sekä tallenteena tilaisuuden jälkeen MTV Katsomossa osoitteessa www.katsomo.fi/#!/jakso/1114348.

Sanan säilää heilutetaan ja kaksintaisteluita käydään siitä, missä ja miten suomalaiset haluavat asua. Keskustelussa kohtaavat väljä maaseutumainen asuminen ja tiivis kaupunkiasuminen, pientalot ja kerrostalot, toiveet ja kompromissit, mielikuvat ja tosiasiat. Miten kuluttajat voivat vaikuttaa valinnoillaan asumisen hintaan ja päästöihin – entä poliitikot tai alan yritykset?

Kiinnostavan keskustelun takaa kova puhujakaarti: Eeva Kalli, Juuso Hietanen, Seppo Junnila, Tuuli Kaskinen ja Tuija Schmidt sekä Maikkarilta tuttu juontaja Nina Rahkola.

Keskustelun järjestävät yhteistyössä Betoni ja muuratut rakenteet, Bonava Suomi Oy, Rakennusteollisuus RT ja Pientaloteollisuus PTT ry.

Heti perään käydään samassa paikassa toinen asumisaiheinen keskustelu, jonka järjestävät Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto, Suomen Asumisoikeusyhteisöt ry, Suomen Kiinteistövälittäjät SKVL ry ja Suomen Vuokranantajat ry:

Johan nyt on asuntomarkkinat – Tyhjeneekö Suomi?

Torstai 18.7. kello 13.00-14.00, Puuvillan kauppakeskus, Siltapuistokatu 14

Asumisen keskusteluiden osuvimpia sattumia voi seurata ja kommentoida myös tunnuksilla #asumisenareena #suomiareena Twitterissä.

Iltapäivän päätteeksi keskustelua käydään tieverkon kunnosta, ihmisten takia:

Pikeä vai bittejä? – Voiko tieverkon korjausvelan maksaa älykkäästi?

Torstai 18.7. kello 16.00-17.00, Eetunaukion lava, Itäpuisto

Millaista hintaa elinkeinoelämä ja yksityiset kansalaiset maksavat huonokuntoisesta tiestöstä? Miten Euroopan pisimmät ajoneuvoyhdistelmät vaikuttavat tiestöön? Entä millainen rooli älyratkaisuilla voi olla tieverkon parantamisessa? Maanteiden tavaraliikenteen, infratoimialan ja tienomistajien edunvalvojat haastavat päättäjät määrittelemään kansallisomaisuutemme, tiestön, tulevaisuutta.

Keskustelua käy viisas viisikko: Suna Kymäläinen, Iiro Lehtonen, Eetu Pilli-Sihvola, Nina Raitanen ja Paavo Syrjö. Juontajana toimittaja Markus Liimatainen.

Keskustelun järjestävät yhdessä INFRA ry ja Rakennusteollisuus RT ry sekä Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ja Suomen Tieyhdistys ry.

Twitterissä keskustelua käydään tunnuksilla #ihmistentakia #tiestö

Lisäksi kannattaa panna muistiin seuraavat poiminnat SuomiAreena-viikon tarjonnasta:

• Suomen kallein koti
    Maanantai 15.7. kello 16.00-17.00, BEPOP, Yrjönkatu 22
  • Älykkäästä viisasta – Ihmiskeskeistä suunnittelua ja rakentamista
    Tiistai 16.7. kello 16.00-17.00, Purje, Raatihuoneenpuisto
  • Ilman päärataa Suomi pysähtyy
    Tiistai 16.7. kello 16.00-17.00, Eetunaukion lava, Itäpuisto
  • Ilmastoviisasta rakentamista – miksi kaupungit pitäisi rakentaa puusta?
    Perjantai 19.7. kello 13.00-14.00, BEPOP, Yrjönkatu 22, keskustelussa mukana myös RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell

Koko SuomiAreenan ohjelma löytyy kätevänä verkkosovelluksena osoitteesta: https://suomiareena.fi/ohjelmapuhujat#/

Useita keskusteluja voi seurata paitsi paikan päällä Porissa myös suorana mtv-palvelussa sekä tallenteina SuomiAreenan nettisivuilla.