Uudenmaan työturvallisuuskilpailussa palkittiin vuoden 2017 parhaat yritykset ja työmaat

Turvallisesti 2000-luvulla -työturvallisuuskilpailun vuoden 2017 päätöstilaisuudessa palkittiin parhaat yritykset ja työmaat. Lisäksi tilaisuudessa palkittiin hyviä ideoita työmaan turvallisuuden parantamiseksi.

NCC ja YIT yritysten voittajiksi

Infra-alan yritysten sarjassa kärkeen ylsi YIT Rakennus Oy Infrapalvelut. Talonrakennusyritysten sarjan voitti NCC Suomi Oy.

Infra-alan työmaista parhaaksi nousi Helsingissä sijaitseva niin ikään YIT Rakennus Oy Infrapalvelujen Koksikadun ja Vilhovuorenkadun jatkeen maarakennustyömaa.

Talonrakennusalan työmaasarjassa isojen rakennusyritysten voiton vei Skanska Talonrakennus Oy:n työmaa Asunto Oy Keravan Kokonkulma.

Myös turvallisuusaasiansa hyvin hoitaneet aliurakoitsijat huomioitiin kilpailussa.  Infra-alalta kunniamaininnan sai NCC Industry Oy ja talonrakennuspuoltelta ilmastointiliike Sarjametalli Talotekniikka Oy.

Infra-alan yritysten sarjassa Etelä-Suomen aluehallintoviraston luovuttaman kiertopalkinnon vastaanotti YIT Rakennus Oy Infrapalvelut ja talonrakennuspuolelta NCC Suomi Oy.  Kiertopalkinnon saa se yritys, jonka työmailla mitatut turvallisuuden tasoa ilmaisevat TR- tai MVR-indeksien tulokset ovat keskimääräisesti kaikkein korkeimmat.

Kilpailuvuoden rakennuttajana palkittiin Espoon kaupungin kaupunkitekniikan keskus

Turvallisuusasiansa rakennuttajana hyvin hoitanut Espoon kaupungin kaupunkitekniikan keskus sai kilpailussa kunniamaininnan.  Kaupungilla oli kilpailun piirissa kolme työmaata.

”Rakennuttaja on omalta osaltaan mahdollistanut urakoiden turvallisen toteuttamisen”, sanoo työsuojeluinsinööri Jukka Hietavirta Etelä-Suomen aluehallintovirastosta.

”Turvallisuus on työmaakokousten asialistalla ja Espoolla on ollut jokaisessa kohteessa oma valvoja. Myös työntekijäluettelot olivat ajantasaisia. Kilpailutyömaiden turvallisuuden tasoa mittaavat MVR-indeksit olivat välillä 93 – 98. Myös rakennuttajan turvallisuusasiakirjat -ja kirjalliset turvallisuussäännöt oli laadittu, eikä työmailla ei sattunut vakavia tapaturmia”, Hietavirta perustelee valintaa.

Ideakilpailulla löydettiin keinoja työmaan turvallisuuden parantamiseksi

Jokapäiväisessä työssä syntyvät ideat ovat yksi hyvä tapa viedä rakentamisen turvallisuutta eteenpäin. Moni hyvä idea voi kuitenkin helposti jäädä piiloon tai vain yhden rakennusliikkeen omaan käyttöön.

Talonrakennusteollisuus julkisti vuosi sitten kilpailun, jonka avulla haluttiin löytää näitä turvallisuutta edistäviä ideoita. Paras ehdotus palkittiin Uudenmaan tilaisuudessa tänään.

”Saimme yhteensä yli 70 ehdotusta, mikä kertoo siitä, että keinoja turvallisuuden parantamiseksi on todella mietitty”, kiittelee Talonrakennusteollisuus ry:n toimitusjohtaja Kim Kaskiaro

Ideakilpailun voittajaksi valittiin työmaa-aikaisesta sähköistyksestä aiheutuvien turvallisuusriskien poistamiseksi kehitetty ratkaisu. Suoraan käytäntöön otettavassa ratkaisussa työmaa-aikana lattialla kulkevien sähköjohtojen määrä on pystytty minimoimaan kokonaan.

Lisätiedot:

INFRA ry, asiantuntija Ari Kähkönen, 050 511 6770
Talonrakennusteollisuus ry:n Helsingin toimisto, aluepäällikkö Hannu J. Mäkinen, puh. 0500 602 415,
Etelä Suomen aluehallintovirasto/työsuojelun vastuualue, ylitarkastaja Jari Nykänen, puh 040 4880 414 ja työsuojeluinsinööri Jukka Hietavirta, puh. 0295 016 000

Työturvallisuuskilpailun järjestivät alan keskeiset toimijat Talonrakennusteollisuuden Uudenmaan piiri, INFRA ry, Rakennusliitto, Ammattiliitto PRO, Etelä-Suomen aluehallintovirasto/työsuojelun vastuualue, Työturvallisuuskeskus ja RAKLI ry. Samat toimijat järjestävät työturvallisuuskilpailun myös vuonna 2018.